Onze missie: iedereen een gezonde ademhaling en maximale stressbestendigheid

Voorlichting ademhaling en stressbestendigheid

Op locatie

€ 395
- wat is een gezonde ademhaling?
- hoe bereik en onderhoud je mentale en fysieke ontspanning?
- wat is een goede balans inspanning / ontspanning?

Groepstraining

Op locatie

€ 495 p.p.
- voorlichting verband ademhaling en stress
- ademtechniek
- stressreductie technieken
- incl. boek 'Ademhaling als Medicijn'

Individuele training

Duur 6 maanden, online begeleiding

€ 995
- herstel gezonde ademhaling
- mentale en fysieke ontspanning
- balans inspanning/ontspanning
- implementatie in dagelijks werk
- uitgebreide audio en video ondersteuning
- regelmatige checks met trainer/coach
- incl. boek 'Ademhaling als Medicijn'

Ademwijzer Training: preventie, vitalisering, bij burnout en reïntegratie

Gezond blijven door een goede stresshantering is misschien wel een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Het zijn vaak de harde werkers die langdurig ziek worden of die een burn-out treft. Waarom lost zich dat vaak zo moeilijk op? En hoe is dit te voorkomen?

Onze visie

Het lichaam is een systeem van samenwerkende delen. Veel weten we daarover al. Maar een gezonde ademhaling, op een gezonde wijze bewegen en voldoende en diep kunnen ontspannen, hebben nog te weinig aandacht. Veel klachten ontwikkelen zich sneller door niet meer (op tijd) kunnen ontspannen. Het lichaam raakt permanent in een vecht-vlucht-reactie, met alle gevolgen van dien. Minder bekend, de ademhaling wordt door aanhoudende stress structureel zwaarder. Dit heet chronische hyperventilatie. Helaas verdwijnt deze chronische hyperventilatie niet door een tijdje wat rustiger aan te doen. De burn-out keert vaak terug als de stressfactoren weer toenemen. In de Ademwijzer training leer je waarom dit is en hoe je dit kunt voorkomen. Gezondheid is een juiste afstemming van gezonde ademhaling, gezonde voeding, gezonde beweging en voldoende ontspanning.

Stress & chronische hyperventilatie: onbekend en onbegrepen 

Over ademhaling doen veel onjuiste verhalen de ronde. Veel mensen weten niet dat ze als gevolg van aanhoudende stress (ook ‘leuke’ stress!) de hele dag door te veel ademen. Dat is chronische hyperventileren en is geen psychische aandoening die tussen de oren zit, zoals wel wordt gedacht.
Kennis van het ademhalingscentrum leert dat je voor een gezonde ademhaling geen ademgymnastiek moet toepassen zoals verlenging van ademhaling, pauzes forceren of met de buik gaan ademen. Wat dan wel?

Doe om te beginnen op deze website de adem- stresstest om vast te stellen of je stressniveau nog te hoog is en of je chronische hyperventilatie hebt. Schrik niet, want tussen de 50% en 75% van de mensen om je heen heeft chronische hyperventilatie.

Sterke aanpak ademhaling en stress(gedrag)

In de Ademwijzertraining leer je door een arts ontwikkelde en bewezen technieken voor een natuurlijk herstel van een gezonde ademhaling naar ongeveer 6 liter per minuut, een medische norm.  Ook leer je beter te ontspannen en ontspannen gedrag in je dagelijks werk te integreren. Daarnaast leer je de geheimen van gezond bewegen. Intensief sporten zonder een gezond laag ademvolume kan je gezondheid namelijk afbreken!
Uiteraard helpt ongezonde voeding je niet. Ook te regelmatig alcoholgebruik is een vaak voorkomend probleem. Het camoufleert de onderliggende stress en je wordt afhankelijk van deze ‘camouflage’!

Resultaten

Door de unieke samenstelling van de ademwijzertraining zien we bij onze cliënten de volgende resultaten:

  • Beter kunnen ontspannen, sneller herstellen na inspanning (door combinatie van gezonder ademvolume en ontspanningstraining)
  • Sterkere focus, efficiënter werken (lichaam niet meer in fight-flight stand)
  • Tot wel 30% hogere zuurstofopname in alle organen en lichaamscellen (door koolzuurstijging in het bloed verhoogt de afgifte van zuurstof)
  • Meer energie, minder vermoeid zijn, minder ziek (door voldoende beweging en ontspanningsmomenten)
  • Stressbestendiger


Ademhaling als medicijn

over de rol van ademhaling en stress(gedrag)

geschreven door Marc en Mathilde Scheffer

Voor de duidelijkheid: ons boek bevat geen beschrijving van oefeningen, omdat het juist aanleren ervan cruciaal is.

In het eerste deel ‘Ademhaling en stress’ laten we zien welk verband er bestaat tussen ademhaling en stress en hoe het kan dat de mens in deze tijd te kampen heeft met een uit de hand gelopen ademvolume. Als je de oorzaak weet van een verstoorde ademhaling kun je ook werken aan een oplossing daarvan!

In het tweede deel ‘Ademvolume en aandoeningen’ gaan we in op specifieke gezondheidsproblemen die samengaan met een te groot ademvolume. Zoals luchtwegproblemen, hartklachten, darmklachten, slaapstoornissen en psychische klachten en in een breder verband de verstoringen van het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding.

In het derde deel ‘Ademhaling in de praktijk’ schrijven we over gezond werken en gezond sporten. Maar ook hoe de Buteyko Ademwijzer Training in elkaar zit en welke resultaten u mag verwachten, de ontwikkeling van ons vak, en voor de liefhebbers wetenschappelijke onderzoeken met betrekking tot de Buteyko methode. We hebben bewust geen beschrijving van ademoefeningen opgenomen, aangezien er veel fouten worden gemaakt als de juiste begeleiding ontbreekt.

Veel inspiratie en leesplezier toegewenst!

‘Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.’
Mevr. A. de Vries

Laatste herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

Meet je ademconditie

Zit een minuutje rechtop op een stoel en adem door je neus. Knijp dan na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer als je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling wel veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen).
Let op: onze training is niet het zo lang mogenlijk inhouden van de ademhaling, dit is een meetinstrument!

Klik hier voor de uitslag van de test

• Is de uitslag tussen 5 en 10 seconden? Dan adem je voor 4 tot 8 personen, tussen de 21 en 42 liter per minuut! Je lichaam is zeer gestresst en je hebt ongetwijfeld veel klachten.
• Is de uitslag tussen de 10 en 20 seconden? Dan adem je voor 2-4 personen. Je ervaart vaak stress en je hebt waarschijnlijk allerlei klachten die je soms niet kunt plaatsen.
• Is de uitslag tussen de 20 en 30 seconden? Je ademt voor meer dan 1 persoon. Zeker tijdens stress nemen de klachten vervelend toe.
• Is de uitslag tussen 30 en 40 seconden? Je ademhaling is redelijk. Je stressniveau is acceptabel. De training kan je leren ook in de toekomst stressbestendig te blijven.

De voordelen op een rij

  • Meteen aan de slag vanuit preventie of met ademhaling of/en stressklachten
  • We zijn gediplomeerde Buteyko ademcoaches met medische basisopleiding en HBO+ achtergrond
  • Ervaring met vele honderden cliënten (fulltime praktijk sinds 2010)
  • We combineren unieke Buteyko ademhalingstechnieken met de kracht van ontspanningstechnieken uit lichaamswerk en mindfulness (minder terugval!)
  • Professionele, betrokken begeleiding vanuit eigen levenservaring met stress en ontspanning
  • Mogelijkheid om via Jitsi Meet, Zoom, Skype of Facetime de training te volgen
  • Je krijgt bij een training het boek 'Ademhaling als medicijn' met onze ervaringen, wetenschappelijke achtergronden van Buteyko-technieken en de gevolgen van stress op ademhaling en de algehele gezondheid

Piloot Boeing 737 weer helemaal fit om te vliegen

 

We hebben al vaker piloten met succes mogen helpen. Deze piloot wil graag zijn ervaring graag delen: "In mijn jongere jaren (adolescentie) werd bij mij chronische hyperventilatie (CHV) geconstateerd. Kort gezegd is dit een ademhalingsstoornis die zich in latente (verborgen) vorm voordoet. Door een tekort aan CO2 in het bloed hebben verschillende organen moeite om zuurstof uit het bloed op te nemen, wat een breed scala aan (vage) klachten geeft. Uiteindelijk escaleerde dit in een tijdelijke ongeschiktmelding vorig jaar. Bij veel collega's (maar ook buiten het werk) hoor ik vaak over diezelfde soort klachten (in mindere ernst), met name darmproblemen, slaapproblemen en lage energie, maar ook spierklachten in rug en nek.

Met de Ademwijzertraining bij Marc Scheffer heb ik mijn ademhaling leren verbeteren met een aanzienlijke vermindering van de klachten tot gevolg. Hierdoor ben ik niet zozeer beter gaan presteren op mijn werk, maar ben ik minder vaak ziek/moe of "not-fit-to-fly" (een mogelijkheid voor vliegers om ons voor 24uur af te melden zonder ziek te hoeven melden). De meeste klachten zijn (grotendeels) verdwenen en ik heb weer veel meer energie.

Ondanks dat velen zich misschien niet te boek staan als chronische hyperventilant, ben ik overtuigd geraakt van de winst die valt te halen uit een gezonde ademhaling gebaseerd op een diepe en regelmatige ontspanning. De therapie vergt discipline en tijd, maar ik weet zeker dat het de gezondheid en productiviteit ten goede zal komen. Bovendien kan het preventief werken tegen langer ziekteverzuim als het escaleert zoals onder andere bij mij."

error: Content is protected !!