Ademwijzer voor hoog-risico beroepen

Ademwijzer: gezonde ademhaling en minder stress bij hulpdiensten

Een groter uithoudingsvermogen bereik je met een gezond ademvolume

Het uitoefenen van een hoog-risicoberoep vraagt om een gezond systeem dat stressbestendig is. Een groot uithoudingsvermogen, dat wil zeggen voldoende energie, een sterk immuunsysteem en een goede basis voor herstel na inspanning, zijn dus nodig. Dat je daarvoor gezond moet eten, genoeg nachtrust moet hebben en fysiek moet trainen is bekend. Maar dat de instelling van het ademhalingscentrum in de hersenen hierin een belangrijke rol speel, is voor veel mensen nog nieuw. Deze instelling bepaalt het ademvolume en daarmee de mate van afgifte van zuurstof aan de lichaamscellen en het rustig houden van het zenuwstelsel. Je kunt je voorstellen wat dat betekent voor je vitaliteit en gezondheid. Een gezond ademvolume is 6 liter per minuut. Je kunt dit met de ademtest meten.

Ademwijzer: gezonde ademhaling en minder stress
Ademwijzer: herstel gezonde ademhaling en minder stress

Ademwijzer: minder impact van stress op je systeem

Ook al kunnen de werkomstandigheden zwaar zijn, met de Ademwijzer training kun je zelf iets doen aan de impact daarvan. Je traint het ademhalingscentrum in de hersenen en daarmee kan een eventueel te groot ademvolume hersteld of voorkomen worden.
Maar het is ook belangrijk om de oorzaak van een verkeerd afgesteld ademhalingscentrum te weten, zodat op de langere termijn een te groot ademvolume voorkomen kan worden. Die oorzaak heeft te maken met stress. Door aanhoudende stress wordt het ademvolume namelijk automatisch groter. Dat is de reden waarom we daar ook in de training aandacht aan besteden.

Ademwijzer bij stress, burn-out en PTSS

Het is algemeen bekend dat professionals in hoog-risico beroepen, zoals medewerkers bij de politie, brandweer, defensie, ambulance en eerste hulp, een verhoogd risico lopen op ernstige werkstress door schokkende gebeurtenissen die te maken hebben met agressie en menselijk leed. Burn-out, depressie en PTSS kunnen het gevolg zijn. De universiteit Utrecht meldt dat ook morele dilemma’s een zware wissel kunnen trekken op het welbevinden van werknemers in deze sectoren. Alle reden dus om te zorgen dat het lichaam de juiste ondersteuning krijgt om met deze stressfactoren zo goed mogelijk om te kunnen gaan. Een gezond ademvolume is daarin essentieel.
Lees meer

Ademwijzer: gezonde ademhaling en minder stress bij PTSS
Ademwijzer: voorkom burn-out door gezonde ademhaling en minder stress

Ademwijzer tijdens re-integratie? Je vitaliteit weer snel op de rails!

Een re-integratie traject brengt altijd een onzekere tijd met zich mee, naast het feit dat je vaak nog niet (geheel) hersteld bent van de fysieke en/of psychische gevolgen van de stressperiode die hebben geleid tot de afstand tot het werk.
De druk die wordt gevoeld om toch vooral zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan, maakt dat het fysiek/emotioneel/mentaal herstellen op zo’n moment niet altijd de aandacht krijgt die het nodig heeft.
Lees meer

Ademwijzer: reintegratie door gezonde ademhaling en minder stress

ADEMTEST

Meet eenvoudig je ademvolume (niet hetzelfde als het longvolume)

Je ADEMvolume is hoeveel liters je per minuut ademt, heel wat anders dan je LONGvolume, dat is namelijk je long-inhoud. Het ademvolume zegt iets over de afgifte van zuurstof in je lichaam, het longvolume zegt alleen iets over hoeveel lucht er in je longen past.


Test je ademhaling binnen een minuut!

Zit rechtop op een stoel en adem een minuut rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademingje neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. Kun je nu rustig doorademen zonder dieper te hoeven ademen? Dan heb je de test goed gedaan. Het is dus niet de bedoeling dat je je neus dichthoudt tot je niet meer kan en je na afloop een aantal keer diep moet ademen, alsof je lang onder water hebt gezwommen. Hoeveel seconden heb je je neus met gemak dicht kunnen houden?
Mocht de test niet gelukt zijn, doe hem dan na een aantal minuten wachten nog eens. De testresultaten kunnen op verschillende tijdstippen van een dag verschillen (maximaal 10 seconden). de gemiddelde waarde zal tijdens de training stijgen.

Uitslag van de test:

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Ademwijzer, hoe werkt het?

Klachten verminderen en voorkomen door de aanpak van ademhaling en stress

Ademhalen is een natuurlijk gegeven. Maar dat betekent niet dat de ademhaling niet ontregeld kan raken! Veel mensen voelen wel als er iets met hun ademhaling is. Ze hebben last van een oppervlakkige ademhaling, een hoge ademhaling, een paniekgevoel omdat ze niet goed kunt doorademen, van benauwdheid, snel buiten adem zijn of een drukgevoel op de borst. Het zijn allemaal symptomen die voort kunnen komen uit het feit dat het ademhalingscentrum in de hersenen verkeerd afgesteld staat. Maar er zijn maar heel weinig mensen die dat weten. Mensen met ademhalingsklachten gaan meestal op zoek naar een manier om de ademhaling 'weer onder controle' te krijgen. Op internet, in de yogaklas en bij fysio- of ademtherapeuten zijn daarover vele theorieën en technieken te vinden, bijvoorbeeld door te proberen 'naar de buik te ademen' of door te proberen met tellen 'de ademhaling weer in een bepaald ritme te krijgen'. Helaas helpen deze technieken vaak niet om de oorzaak van de ontregelde ademhaling weg te nemen. Niet zelden krijgen mensen hierdoor zelfs meer last dan dat het hun helpt, of is de verbetering alleen van korte duur. Het probleem is namelijk dat een ontregelde ademhaling het gevolg is van een verkeerd afgesteld ademhalingscentrum. Dáár ligt dan ook de oplossing en niet in het 'controleren' van de ademhaling zelf.

Hoe komt het dat het ademhalingscentrum verkeerd afgesteld raakt?
Lees meer

Wat betekent een verkeerd ingesteld ademhalingscentrum?
Lees meer

Hoe weet ik of mijn ademhalingscentrum verkeerd staat ingesteld?
Lees meer

Welke klachten ontstaan er door een verkeerd afgesteld ademhalingscentrum?
Lees meer

Wat kan ik doen om mijn ademhalingscentrum te resetten?
Lees meer

Ademvolume

Ademwijzer: uitleg gezonde ademhaling en minder stress

Door aanhoudende stress stijgt het gemiddelde ademvolume, er ontstaat chronische hyperventilatie. Dit is vaak niet bekend, de meeste mensen kennen alleen acute hyperventilatie (van het in een zakje ademen).

Ademwijzer: bewijs gezonde ademhaling en minder stress

Doordat in de training het ademvolume weer verbetert en mentale en fysieke ontspanning wordt getraind, kan het zelf-genezend vermogen van het lichaam weer optimaal functioneren. Dat is goed voor lichaam en geest!

Lees ons boek 'Ademhaling als medicijn'

Als je de daadwerkelijke oorzaak weet van een verstoorde ademhaling, kun je ook werken aan een oplossing daarvan! De theorie die in het boek beschreven staat is voor veel mensen 180 graden anders dan de denkwijze die gangbaar is. Een uniek en krachtig middel om een verstoorde ademhaling te resetten, daar waar de ademhaling ontregeld raakt: in het ademhalingscentrum in de hersenen. Zonder 'ademgymnastiek' en bewust sturen van de ademhaling. Met voorbeelden uit de praktijk.
Het boek bevat géén beschrijvingen van ademoefeningen, aangezien er veel fouten worden gemaakt als de juiste begeleiding ontbreekt. Het goed aanleren van de techniek is cruciaal voor het behalen van het juiste resultaat.
Het boek is te koop voor €19,90 incl. porto. E-book versie €9,90 (bestellen bij bol.com). Bestellen vanuit het buitenland? €25,90 (stuur ons een mail).

Bestellen op Bol.com

De Ademwijzer training

Doel van de training
Doel van de training is een gezonde ademhaling en een optimale stressbestendigheid.

De Ademwijzer training is meer dan een adem- of ontspanningscursus!
Kies je voor de Ademwijzer training, dan kies je voor kwaliteit, individuele aanpak, persoonlijke begeleiding en goede online ondersteuning, waarvan het resultaat meetbaar is en de onderbouwing wetenschappelijk bewezen. Door de arts K. Buteyko is 10 jaar lang onderzoek gedaan. Hij heeft een unieke techniek ontwikkeld om het ademhalingscentrum te resetten en die ga je leren. Je ademvolume verbetert daardoor en stress- of gezondheidsklachten pak je daarmee bij de bron aan. Daarbij hebben wij de aanpak versterkt met elementen uit Mindfulness en lichaamswerk (zonder dat het extra tijd kost) waarmee je snel in een diepe ontspanning komt en het resultaat versterkt wordt. Het verdwijnen van stress- of gezondheidsklachten is dan ook een logisch gevolg van deze unieke, totale aanpak

Waarom deze training volgen?
Lees meer

Hoe ziet de individuele training eruit?
Lees meer

Wat zijn de kosten?
Lees meer

Wordt de training vergoed door de zorgverzekeraar?
Lees meer

Kennismaken? Aanmelden voor de training?
Lees meer

Ademwijzer: voorlichting voor teams over gezonde ademhaling en minder stress
Ademwijzer: training gezonde ademhaling en minder stress
Ademwijzer: online training gezonde ademhaling en minder stress

Voorlichting over ademhaling en stress

Met je team meer leren over ademhaling en stress? Wij vertellen graag over 'welke impact stress op het systeem heeft en de plek die de ademhaling daarin inneemt'. Een interessante, revolutionaire kijk op vitaliteit!

Naast dat wij voorlichting over ademhaling en stress kunnen geven, is het ook mogelijk om direct te kiezen voor de Ademwijzer training op locatie voor teams. Zo ben je meteen praktisch aan de slag met het vergroten van de vitaliteit en het verbeteren van de gezondheid. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Mogen wij u een vrijblijvend advies geven?

Vul onderstaande gezondheidscheck in, dan nemen wij contact met u op.

Contact

Bel 0570 676878 of 06 17019068 of vul het contactformulier in.

Ademwijzer: contact over training gezonde ademhaling en minder stress

ADEMTEST

Meet eenvoudig je ademvolume (niet hetzelfde als het longvolume)

Je ADEMvolume is hoeveel liters je per minuut ademt, heel wat anders dan je LONGvolume, dat is namelijk je long-inhoud. Het ademvolume zegt iets over de afgifte van zuurstof in je lichaam, het longvolume zegt alleen iets over hoeveel lucht er in je longen past.


Test je ademhaling binnen een minuut!

Zit rechtop op een stoel en adem een minuut rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademingje neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. Kun je nu rustig doorademen zonder dieper te hoeven ademen? Dan heb je de test goed gedaan. Het is dus niet de bedoeling dat je je neus dichthoudt tot je niet meer kan en je na afloop een aantal keer diep moet ademen, alsof je lang onder water hebt gezwommen. Hoeveel seconden heb je je neus met gemak dicht kunnen houden?
Mocht de test niet gelukt zijn, doe hem dan na een aantal minuten wachten nog eens. De testresultaten kunnen op verschillende tijdstippen van een dag verschillen (maximaal 10 seconden). de gemiddelde waarde zal tijdens de training stijgen.

Uitslag van de test:

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Lees meer

Aangesloten bij: