Politie

Alle meerdere agenten en politiefunctionarissen hebben ons weten te vinden op weg naar een betere vitaliteit en grotere stressbestendigheid.

OOK ONLINE VIA SKYPE – FACETIME – JITSI MEET – ZOOM

Onderstaande publicatie is te lezen in Allround Politie Nieuws, ed. nr 44 – jaargang 8

Unieke aanpak stress en ademhaling

Stress maakt alert en kan functioneel zijn. Aanhoudende stress is een gestage sloper die de ademhaling ontregelt. Hoe kan je dit herstellen en zelfs voorkomen?

ALS HET EMMERTJE VOL IS, ZIT JE THUIS

Als agent maak je het dagelijks mee: ‘Een melding reanimatie. Je merkt automatisch, ook al heb je er veel gehad, dat je hartslag omhoog gaat. Of als een verdachte laat kennen niet zomaar mee te gaan, voel je dat je ademhaling verzwaart. Bij vrijwel alle prioriteit 1 meldingen ervaar je stress. Stress verhoogt tot op zekere hoogte de alertheid, maar veel politiemensen lopen rond met een steeds voller wordend emmertje. Als dat emmertje vol is, dan is het ineens teveel en zit men voor korte of langere tijd thuis.’

Er zijn grenzen aan de veerkracht,ook bij jonge mensen. ArboNed meldt op 18 maart de onderzoeksgegevens van 1 miljoen werknemers:
‘Stressklachten vormen de belangrijkste verzuim- oorzaak en komen op steeds jongere leeftijd voor. Het gemiddelde verzuim in 2014 bedraagt 3.9%, en is hoger dan het verzuim in 2013 (3,8%). Ook is de gemiddelde verzuim-duur toegenomen van 24 dagen in 2013 naar 29 dagen in 2014.‘

Bedenk dat er voor het verzuim intreed vaak al een hele periode van overbelasting heeft plaatsgevonden.

ADEMVOLUME WEER GEZOND MAKEN

De stress-respons in het lichaam verhoogt niet alleen de hartslag en de productie van adrenaline, ook het ademvolume gaat omhoog. Dat is voor even niet zo erg, maar op langere termijn niet gezond. Dit komt omdat door meer ademen het koolzuurgehalte in het bloed zakt, waardoor er minder zuurstof door het lichaam wordt opgenomen. Dit medische feit staat bekend als het Bohr-effect. Ook heeft koolzuur een rustgevend effect op het zenuwstelsel en voorkomt het onnodige irritatie. Zaak is dus om wijs om te leren gaan met de stress-respons. Dit is mogelijk door de ademhaling weer gezond te maken.


ADEMHALING ALS MEDICIJN

In hun boek “Ademhaling als medicijn” leggen de adem- en stresscoaches Marc en Mathilde Scheffer (tevens Body Stress Release practitioner) het cruciale verband uit tussen ademhaling en stress en ook waarom de methode die zij hanteren zo effectief is. Mensen die hun praktijk bezoeken hebben binnen een paar weken o.a. meer energie, betere nachtrust, groter uithoudingsvermogen, kortere hersteltijd, betere concentratie en een hogere weerstand. Opmerkelijk is ook dat veel klachten zoals aan de luchtwegen, het maagdarmstelsel, de bloeddruk en vele andere stress en ademhaling gerelateerde klachten hierdoor verdwijnen.

Onlangs wees een ziekenhuisonderzoek uit dat een cliënt uit de praktijk met 15 jaar longemfyseem- klachten, daar volledig van was hersteld.

TEST JE ADEMHALING

De arts Prof. Dr. K. Buteyko ontwikkelde een eenvoudige test om het ademvolume vast te stellen. Het ademvolume zegt een heleboel over hoe het met de ademhaling gesteld is en dus over iemands gezondheid.

Hiervoor knijp je je neus, na een uitademing, dicht en wacht je tot je de eerste aandrang voelt om te ademen. Het aantal seconden dat je je neus dichthoudt meet je met een stop-watch. (als je na de test diep moet ademen, heb je de neus te lang dicht gehouden, je moet na de test ‘normaal’ kunnen doorademen.) Een gezonde ademhaling ligt tussen de 40 en 60 seconden. (Het testresultaat geeft bij mensen met slaapapneu soms geen goede indicatie).

TWEE VLIEGEN IN EEN KLAP

We ontwikkelden Ademwijzer Training die zowel de ademhaling herstelt, als de stress respons aanpakt. Een ijzersterke combinatie. De training is individueel of in groepsverband te volgen in Deventer (individueel ook via Skype). Op locatie in groepsverband met minimaal 8 personen is mogelijk.

Enkele ervaringen

‘Er is gelukkig steeds meer aandacht bij de politie voor je gezondheid. Bij jullie leerde ik om me lichamelijk te ontspannen en minder te piekeren, want dat kon ik haast niet meer loslaten. Het werk gaat me nu beter af en dat merk ik duidelijk bij de onregelmatige diensten!’
Hoofdagent

‘Door de ademwijzer training kan ik me beter focussen bij bureauwerk en ben ik minder moe bij overleggen en dergelijke. Het voelt of ik veel meer energie heb en dat is bijzonder prettig!’
Agent in de binnendienst

TEST JE ADEMHALING

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

KLACHTEN INVENTARISEREN

Klik hier om je klachten te inventariseren

[fc id=’4′ align=’left’][/fc]

ADEMHALING ALS MEDICIJN


Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.'
Anne de Vries

error: Content is protected !!